Układ hamulcowy
Układ hamulcowy to niezwykle istotny system, od którego uzależnione jest bezpieczeństwo jazdy. Powinien być regularnie kontrolowany, a podzespoły wymieniane wraz z postępującą eksploatacją. Układy hamulcowe Volvo są wyposażone w układy wspomagające podciśnieniowo siłę hamowania, przez co nie trzeba używać dużej siły naciskając na pedał hamulca, jak miało to miejsce w starszych pojazdach.
Jednym z elementów układu hamulcowego, na który należy zwrócić szczególną uwagę, są klocki hamulcowe. Odpowiadają one za prawidłowe zatrzymywanie się pojazdu, a poziom ich zużycia wpływa na drogę hamowania, co może mieć kluczowe znaczenie w awaryjnych sytuacjach.
Najczęstszymi uszkodzeniami klocków hamulcowych jest nierównomierne zużywanie się ich powierzchni ciernej oraz przegrzewanie się. Do nadmiernego nagrzewania się klocków hamulcowych dochodzi najczęściej w momencie zablokowania się ich w jarzmie hamulcowym oraz w wyniku nieprawidłowego cofania się tłoczka hamulcowego. Bardzo często za zbyt wysokie temperatury w ich obrębie odpowiedzialni są użytkownicy, którzy podczas jazdy z górki trzymają wciśnięty pedał hamulca. Nierównomierne zużywanie się powierzchni ciernej klocków ma miejsce wówczas, gdy współpracują one ze zużytymi tarczami hamulcowymi lub gdy nowo założony klocek hamulcowy posiada inne wymiary niż ten, który do tej pory znajdował się w jarzmie – w takiej sytuacji pracuje on w innej strefie tarczy hamulcowej, co skutkuje właśnie nierównomiernym ścieraniem się.
Tarcze hamulcowe są czynną częścią układu hamulcowego, ich zadaniem jest współpraca z klockami hamulcowymi, w efekcie czego dochodzi do powstania tarcia na powierzchni tarcz, co umożliwia zatrzymanie pojazdu. Jednym z najczęściej występujących uszkodzeń tarcz hamulcowych są rowki powstające na ich powierzchni. Źródłem tworzenia się takowych są nieczystości (np. kamienie, piasek) znajdujące się na okładzinach ciernych klocków hamulcowych. Częstym zjawiskiem jest także korozja tarcz hamulcowych, pojawia się ona najczęściej w rzadziej eksploatowanych samochodach, szczególnie zimą, gdy są one narażone na częsty kontakt z wodą oraz solą drogową. W trakcie eksploatacji pojazdów bardzo często dochodzi do przegrzewania tarcz, najczęściej jest to efekt zablokowania lub zakleszczenia klocków hamulcowych w jarzmie zacisku hamulcowego.
Sprawdzanie układu hamulcowego
Przyjmuje się, że maksymalny okres eksploatacji płynu hamulcowego wynosi dwa lata, a w przypadku intensywnego wykorzystywania auta, należy go zastąpić nowym co 60 000 kilometrów. Teraz w Nord Auto sprawdzimy stan układu hamulcowego Twojego Volvo w pakiecie usług "Przygotuj Volvo do zimy". Czas diagnostyki – 1h, koszt – 150 zł brutto.
Paweł Cichocki
Doradca Techniczny
85 651 44 36 wew. 03
serwis.bialystok@nordauto.dealervolvo.pl
Jakub Suchodoła
Kierownik Obsługi Posprzedażnej
85 651 44 36 wew. 03
serwis.bialystok@nordauto.dealervolvo.pl
Akcja serwisowa „Przygotuj Volvo do zimy” obejmuje sprawdzenie:
- Klimatyzacji/ogrzewania
- Oświetlenia
- Wycieraczek i spryskiwaczy
- Akumulatora
- Poziomu płynu chłodzącego
- Ogumienia
- Układu hamulcowego
- Układu zawieszenia
- Układu kierowniczego
Diagnostyka powyższych elementów trwa godzinę i kosztuje tylko 150 zł brutto. W razie wykrycia jakiejkolwiek usterki przygotujemy Ci ofertę opartą o program Serwis Pełen Korzyści.